Eiwitrijke voeding

2 maart 2023

Blog, Gezondheid, Lifestyle

Eiwitrijke voeding. Je hoort het vast wel eens: “Ik eet gewoon veel eiwitten per dag”. “Sporten en eiwitten gaan goed samen.” Sporters, maar ook mensen die willen afvallen of een gezonde leefstijl willen hanteren, nemen vaak het woord eiwit in de mond. Proteïne, eiwitten, aminozuren, noem het maar op…. Het staat allemaal voor dezelfde macro (grote voedingsstof). Wat is er dan zo interessant aan die eiwitrijke voeding? En waarom eiwitrijke voeding voor sporten en een gezonde leefstijl? Melissa legt het je uit!

Eiwitten zitten in eieren, maar in nog veel meer producten, weet jij welke allemaal?

Waarom is eiwitrijke voeding zo belangrijk?
Eiwitten zijn de bouwstof van ons lichaam. Ze zorgen dat onze spieren en cellen zich herstellen en vernieuwen. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, terwijl je bij koolhydraten makkelijker “te veel” kan gaan eten. Je hersenen en maag kunnen minder goed omgaan met vertering van een grote hoeveelheid koolhydraten, dan met vertering van eiwitten, waardoor eiwitten een lichaamsvriendelijker effect geven.

Veel mensen kiezen voor eiwitrijke diëten of aanpassingen in voeding, omdat een te grote hoeveelheid van eiwitten door het lichaam wordt afgevoerd. Je stofwisseling herkent het als de hoeveelheid eiwitten te hoog is en zal dit niet in lichaamsvet gaan opslaan, zoals dit met een te grote hoeveelheid van koolhydraten en vetten wel gebeurt.

Nog een positief effect van eiwitten is het effect op huid, nagels, haren en op de opbouw van spiermassa. Jouw lichaamscellen en spieren zullen door eiwitten in een betere conditie zijn. Een eiwitrijk voedingspatroon zorgt voor duurzame resultaten en is vooral optimaal in combinatie met gezonde vetten, beweging en perfect passend voor de hormoonhuishouding van de vrouw.

Het is een makkelijker voedingspatroon, omdat je rekening houdt met producten waar veel koolhydraten in zitten en deze vervangt of aanvult met eiwitrijke producten. Je kunt met eiwitrijke keuzes heerlijke gezonde recepten bereiden en kan deze aanvullen met een bewuste hoeveelheid complexe koolhydraten en vetten, om jouw suikerspiegel in balans te houden.


Waar moet op worden gelet met eiwitrijke voeding?
Vooral cholesterol is iets om goed op te letten. Vlees of eieren bevatten veel cholesterol en veel eiwitten. Het is dus van belang dat je niet alles gaat vervangen door deze eiwitrijke en cholesterol houdende producten, omdat een te hoog cholesterol geen positief effect heeft op hart- en vaatziekten. 

De nieren werken harder aan eiwitvertering mee, waardoor mensen met nierfalen hun eiwitinname in de gaten moeten houden. Dit kan ervoor zorgen dat nieren te hard moeten werken. In de eerste weken zou je last kunnen hebben van winderigheid en een minder frisse adem. Dit kan bij een lage hoeveelheid koolhydraten door het proces van “ketose” komen, of omdat je lichaam een deel van de eiwitten als overschot beschouwd.

Het proces van afvallen gaat voor de meeste mensen in de eerste weken sneller dan in de daaropvolgende maanden. Dit hoort erbij en vraagt motivatie en doorzettingsvermogen. Je lichaam moet zich blijvend aanpassen, wat betekent dat hoeveelheid gewichtsverlies of gewichtstoename en de tijd die dit nodig heeft voor iedereen kan verschillen.

Voedingsmiddelen met veel eiwitten
Hieronder tonen we een overzicht van veelgebruikte voedingsmiddelen die relatief veel proteïne bevatten. 

  • Skyr (veel eiwit en calcium)
  • Magere kwark 
  • Havermout 
  • Hüttenkäse
  • Eieren
  • Sojabonen (en sojamelk)
  • Tofu
  • Quinoa
  • Rundersteak / Rundvlees
  • Kipfilet & Kalkoen
  • Spinazie en broccoli
  • Paddenstoelen
  • Bonen (linzen, spliterwten, tuinbonen)
  • Zaden (pompoen, zonnebloem, pijnboom)
  • Noten (hazelnoten, walnoten, amandelen)
  • Gehakt (rund, varken, lam) & Mager vlees (varken, rundvlees)
  • Witvis (kabeljauw, heilbot, tong, schol)
  • Zalm & Tonijn (zowel vers als in blik)
  • Ansjovis (zowel vers als in blik)
  • Schaaldieren (krab, garnalen)

Meer leren over eiwitten?
Lees vooral verder op ons blog, scroll eens door onze social media kanalen heen of kijk eens rond bij op de receptenpagina, voor een heerlijke maaltijd met veel eiwitten. Je weet nu waar je naar moet zoeken, toch?! ?


Meer informatie over jouw gezonde leefstijl?

Wist je dat Melissa als orthomoleculair therapeut ook advies, coaching en training aanbiedt?

wrap vegetarische shoarma kip spiesjes 6U5A1881 IMG_6868-min-750x500 IMG_83401-scaled IMG_8847-225x300