Gezonde kip shaslicks met verse groenten

12 oktober 2023

Diner, Eiwitrijk, Recepten

Of het nou op de Barbecue (BBQ) is of in de (Grill)pan, deze Kip spiesjes of Kip shaslicks zijn altijd een goed idee. Laag in kcal, eiwitrijk en met verschillende verse groenten. Deze gezonde kip shaslicks met verse groenten zijn het perfecte recept om te gebruiken in jouw voedzame voedingspatroon.


Een makkelijk en gezond recept met malse gemarineerde kip, courgette, rode ui en paprika. Heerlijk met een kleine portie rijst, komkommer en een zelfgemaakte satésaus. Kies voor een marinade van ketjap of een Mediteraanse variant, die je zelf in elkaar tovert. Lekker op de barbecue of gewoon op het fornuis in de pan! Moet je een gerechtje meenemen naar een etentje bij vrienden? Denk dan vooral aan dit recept. Iedereen kan hier van genieten en je bent enorm voedzaam bezig, waardoor je eigen voedingspatroon gewoon behouden kan worden. Bij mij thuis kunnen familie en vrienden er geen genoeg van krijgen, want wat zet je neer? Nu heb je het antwoord! Je zet natuurlijk deze gezonde kip shaslicks met verse groenten neer. Gewoon door met jouw voedingspatroon en tegelijk genieten. Waar wacht je nog op? Geniet er van!

Gezonde kip shaslicks met verse groenten

Shaslicks

Bereidingstijd

30 minuten

Energie

139 kcal

Ingredienten


Recept

1.

Start met het voorbereiden van het recept door de kipfilet in gelijke blokjes te verdelen. Elke prikker zal ongeveer 62,5 gram kipfilet bevatten. Zorg dus dat je een kipfilet van 125 gram in gelijke stukken verdeelt.

2.

Maak de marinade (ketjap) en meng dit door de kip stukjes. Zet de kip met de marinade in een schaaltje apart of in de koelkast. Je zou ook voor een kruidenmix kunnen kiezen met Italiaanse kruiden en paprikapoeder.

3.

Snij de courgettes eerst in schijfjes en daarna nog 1 keer door midden. Zet apart in een schaaltje.

4.

Haal de kern uit de punt paprika’s en snij deze vervolgens in grove stukken, zodat deze goed te rijgen zijn.

5.

Pel de rode uien en snij deze door midden. Snij de helften nogmaals door midden en gebruik de lagen grof op de prikkers.

6.

Zet een pan op middelhoge temperatuur op het vuur (zelf gebruik in een wok). Bak de stukjes kip zachtjes aan, zodat deze nog mals zijn. De buitenkant van de kopstukjes moeten dichtgeschroeid zijn. De kip hoeft nog niet volledig gebakken te zijn, hiervoor is tijd als de volledige shaslick gebakken wordt.

7.

Laat de kip afkoelen en rijg alle ingrediënten aan de prikkers.

8.

OPTIE PAN: Bak de prikkers in hun volledigheid ongeveer 10 minuten in een pan. (Aanrader: Grillpan). De groenten mogen een beetje zwart worden en de kip mag niet meer rauw zijn.

9.

OPTIE BBQ: Niet in de pan, maar op de BBQ? Zorg dan dat de onderkant van de prikkers over de buitenrand van de barbecue hangen zodat deze niet mee verbranden. Op een goed verwarmde BBQ hebben deze prikkers ongeveer 6 minuten nodig.

10.

Notities:
Soms kies ik er voor om ook de paprika en courgette even kort voor te bakken, zodat deze iets meer aangebakken zijn. Dit is een persoonlijke voorkeur.
Wil je een gelijkmatige verdeling van kip per prikker? Zorg dan dat je 3 stukjes kip hebt per prikker. Dit betekent een totaal van 8 prikkers met ieder 3 stukjes = 24 stukjes kip van ongeveer 20 gram. Snijd een kipfilet van 250 gram dus eerst in 2en. Snij dan de kipfilet van 125 gram in een totaal van 6 stukjes. Dit is voldoende voor 2 shaslick prikkers.
Je kan het gerecht ook serveren met satésaus, zilvervliesrijst en komkommer.

ks2 ks3 ks5 ks1 ks4 ks6

In een blok aan linkerkant video (klein gemaakt) rechts ervan de Iphone socials, met een button om naar Instagram te gaan, met tekst; Meer inspiratie of dit recept gemaakt? Tag @vitalfoodienl zodat we van jouw creaties kunnen genieten en ga op zoek naar jouw volgende recept!


Voedingswaarde
De voedingsinformatie is gebaseerd op 1 portie granola.

Energy (Energie)160 kcal
Fat (Vetten)5,4 gram
Verzadigd: 2,5 gram
Protein (Eiwit)3,5 gram
Carbohydrate (Koolhydraten)23,3 gram
Vezels 2,7 gram
Zout 0,01 gram

Deze recepten in jouw weekmenu?

Wist je dat Melissa als orthomoleculair therapeut ook advies, coaching en training aanbiedt?

wrap vegetarische shoarma kip spiesjes 6U5A1881 IMG_6868-min-750x500 IMG_83401-scaled IMG_8847-225x300